LOVISA RINGBORG

 

Lovisa Ringborg är född i Linköping 1979,

bor och arbetar nu i Stockholm.

Hon tog sin examen på Högskolan

för fotografi i Göteborg 2008.

Senaste separat utställningar inkluderar

Galleri Niklas Belenius, Stockholm,

Harlem Studio Fellowship i New York City,

Kulturhuset i Stockholm, Passagen, Linköpings Konsthall

och Rotwand Gallery i Zürich.

Samlingsutställningar på Location One,

NYC, Svenska Institutet, Paris,

Hasselblad Center, Göteborg,

Norrköping Konstmuseum och Gallery Sun Contemporary, Seoul. 




Kännetecknande för Lovisa Ringborgs arbeten

är en ambivalent känsla pendlande

mellan skönhet och obehag.

I grunden målare förnimmer man hela tiden

referenser till äldre och senare måleri i Ringborgs fotografier.

Holländskt miniatyrmåleri, barocka draperingar

som för tanken till Bernini, avporträtterade tävlingshundar

som kunde figurera i en Uccello,

en kvinna med ögonbindel framkallar en ton av Magritte,

en annan kvinna besatt av att ordna

ett modell landskap med blödande knogar

blinkar till Michael Borremans.

 

 

 

Men Ringborg citerar inte, hennes eget tema

genomsyrar varje bild och detta tema är kroppen,

hennes egen och andras i det våld som är våra liv.

 

Speglade i barns lekar, rollspel och beroendeställning

och i de vuxnas spel där sexualiteten

är den agent som drar i trådarna

och vi likt marionetter kämpar för kontrollen

över våra liv men också för att få ge upp den.

 

 

I Ringborgs senaste verk den tredelade animationen

Mirror stage – an attempt to regain conciousness

praktiserar två kvinnor första hjälpen på varandra

omgärdade av vita sänglakan som i veck

och fall flätar sig runt de båda kvinnorna

i kalejdoskopiska mönster.

Relationen mellan kvinnorna är oklar

likaså själva händelseförloppet – våld eller vård,

dröm eller verklighet, det medvetna

eller det undermedvetna som titeln också kopplar till. 


Lars Nilsson